Pp kicsi 45
2017-06-29
Ulomunka2

Hátfájás, nyaki fájdalom, fejfájás?

A sok ülőmunka előbb-utóbb következményekkel jár.

A sok ülőmunka előbb-utóbb következményekkel jár.

Az ülőmunkát végzők, vagy a szakdolgozatot lelkesen írók számára bizonyára ismerős az a tünetegyüttes, amely a rengeteg, monitor előtt eltöltött idő következtében jelentkezik: hátfájás, nyaki fájdalmak, fejfájás, a fájdalom következtében fellépő koncentrációzavar. Ismerős? Ha igen, mindenképpen olvasd el írásunkat, amelyben most hatékony módszereket bocsájtunk segítségedre azért, hogy a munkád ne a fájdalomról szóljon!

Apró trükkök, nagy eredményekkel:

Nyaki fájdalom:

A nyaki fájdalom enyhítése érdekében igyekezzünk a monitort szemmagasságba állítani, így nem terheljük meg nyaki izmainkat. Ha sokáig kell könyvet, vagy lapokat olvasnunk, tegyük inkább magunk elé, vagy támasszuk meg a fejünket. Az egyenes fejtartással és behúzott állal végzett olvasás szintén hatékony elkerülési mód lehet. Ha van lehetőséged rá, jéggel hűtsd a fájó területet, ezzel nemcsak vérkeringésedet gyorsítod fel, hanem a fájdalmat is enyhítheted.
Mint minden, ülő munkából létre jövő fájdalom, úgy a nyakfájás megelőzésére is kiváló módszer a testmozgás. Ha teheted, tarts óránként 10 perc szünetet, amikor felállsz és sétálsz egy kicsit, nyújtózkodó gyakorlatokat végzel, vagy megejtesz néhány fejkörzést a lépegetés közben.

Hátfájás:

Az ülő munka következtében fellépő hátfájást több tényező jelenléte okozza:
rossz testtartás, kényelmetlen szék, gyenge háti izomzat, nem kellőképpen megtámasztott gerinc.
A monitor előtt való görnyedés következtében némely háti izom elernyed, ennek hatására más izmokra több feladat hárul. Ha a gerinc nincs megfelelően megtámasztva, még több izomra vár a feladat, hogy megtartsa a hátat. Ennek elkerülésére válasszunk lehetőség szerint kényelmes széket, tegyünk párnát a szék támlájához, amely megtámasztja hátunkat. Lehetőség szerint úgy üljünk, hogy a combunk és a derekunk kicsivel nagyobb, mint 90 fokos szöget zárjon be.

Az egyenes háttal való ülésről már számos szakember nyilatkozta, hogy a lehető legjobb módszer a háti fájdalmak elkerülésére. Ugyanakkor nem árt, ha figyelembe vesszük, hogy helyes testtartással csak nagyon kevés ember rendelkezik. A megfelelő tartáshoz erős hátizmok kellenek! Ha külön odafigyelünk izmaink erősítésére, még akkor is igencsak fárasztó a monitor előtt ülni órákon át egyenes háttal. S nem is szükséges. Tény azonban, hogy csökkenthető a munka közben fellépő hátfájás, ha rendszeresen sportolunk.

Fejfájás:

A monitor nem kíméli a szemet, ennek következtében fejfájás léphet fel. Tartsunk óránként 10 perc szünetet, s ebben a kis időben ne facebook-ozzunk, hanem menjünk távol a számítógéptől! A fent említett nyaki fájdalom kezeléséhez hasonlóan, a jeges borogatás szintén megfelelő megoldás lehet.

Kevésbé gondolunk dehidratáltságra, ha fejfájás lép fel nálunk munka közben. Nagyon gyakran pedig a kevés folyadékfogyasztás az oka fájdalmunknak. Fogyasszunk el legalább két dl folyadékot óránként (de ne kávét és energiaitalt!), hogy biztosítsuk szervezetünk folyadékigényét.

Oxigén, oxigén, oxigén: Ha egy zárt térben tartózkodunk egész nap, próbáljuk meg a rövid szüneteket ne az irodában tölteni, menjünk ki a friss levegőre, vagy jobb híján nyissunk ablakot és szellőztessünk ki. Minél oxigéndúsabb a helyiség, ahol tartózkodunk, annál frissebbek és energikusabbak leszünk, s annál kevésbé fog eluralkodni rajtunk az oxigén hiány alapú fejfájás – merthogy ilyen típusú fájdalom is van.

Jótékony illóolajok:

Minden, ülő munka következtében létrejövő fájdalmat kitűnően enyhítenek a gyógynövények kivonatát tartalmazó illóolajok.

A levendula illóolaja tökéletes megoldás fejfájás esetén. Néhány cseppet masszírozzunk halántékunkra,de párologtatva is kiváló.
Hátfájásra, nyakfájásra bátran alkalmazzuk a kamillát, árnikát, borsmentát,gyermekláncfüvet,vagy a diófa levelet.

Odafigyeléssel tehát hatékonyan orvosolhatóak az ülő munkát kísérő fizikai tünetek. Mozgás, oxigéndús környezet, megfelelő folyadékbevitel, megtámasztott gerinc, illóolajok, s már is kellemesebben telnek a munkával eltöltött órák.

fotó forrása: wellnesscafe.hu

A szerzőről