Pp kicsi 45
2018-06-22
1507478 551702561584850 287480862 o

Innováció a fa alatt

Az SZTE Innovációs Klub legújabb előadására 2013. december 9-én, 18:00-kor került sor a JATE Klub nagytermében. A téma ezúttal: ajándékozási szokások és innovatív játékok a fa alatt. Ennek során Dr. Frauhammer Krisztina, az MTA-SZTE Vallási Kultúrakutató csoport kutatója és Gyöngyösi Gábor, a Piatnik Budapest Kft. ügyvezetője osztotta meg tapasztalatait az érdeklődőkkel.

Az SZTE Innovációs Klub legújabb előadására 2013. december 9-én, 18:00-kor került sor a JATE Klub nagytermében. A téma ezúttal: ajándékozási szokások és innovatív játékok a fa alatt. Ennek során Dr. Frauhammer Krisztina, az MTA-SZTE Vallási Kultúrakutató csoport kutatója és Gyöngyösi Gábor, a Piatnik Budapest Kft. ügyvezetője osztotta meg tapasztalatait az érdeklődőkkel.

A karácsonyfa

Valamennyiünknek a karácsonyról először egy magasztos szépségű, színes díszektől pompázó karácsonyfa juthat eszünkbe, azt azonban már kevesen tudjuk, hogy ennek története a XIX. századi protestáns német területekre nyúlik vissza, ahonnan aztán hamar eljutott a magyar arisztokráciához, onnan pedig cselédek közvetítették a szegényebb rétegek felé, ma pedig már szinte minden háztartásban van egy feldíszített karácsonyfa az ünnepek alatt. A fa jelképezte az akkori emberek számára az életet és megújulást, vallási tartalmát tekintve pedig az új remény feléledését, Jézus születését. Napjainkban azonban csak dekoratív funkcióval rendelkezik és ezáltal kelt nagyszerű érzés az emberekben.

Az adventi koszorú

A karácsonyfához hasonlóan szintén német, protestáns terültről származik, ahol is protestáns lelkész találta ki, aki mindennap gyújtott gyertyát, de ez később 4 napra redukálódott.

Étkezés

Régen ez rituális rendben történt és az ételek is sajátos jelentéssel bírtak: a dió és az alma a családösszetartás jelei voltak, a lencse és a bab a bőség, míg a fokhagyma a rossz elűzésére szolgált. Az étkezés lényege az volt, hogy az új esztendő bőséges legyen. A fentebb felsorolt ételeken kívül a szegény paraszti sorban élőknek nem is volt másra lehetősége, hisz ezt adta nekik a természet és egyébként is csak 2-szer étkeztek naponta. A napi háromszori étkezés csak a XX. század elején jelent meg, a 3. étkezés lett a hal. Ma pedig már egzotikus, mindennapitól eltérő ételek a jellemzőek a hagyományos mellett.

Ajándékozás

Ez is az arisztokratáktól terjedt az egyszerűbb réteg felé. Kevésbé volt még az ünnepek fókuszában.

Az ünneplés módja

Régen még a jövő év, egészség, bőség volt a fókuszban, de ezek mára szinte teljesen kikoptak, ahogy a szakrális jelleg is háttérbe szorult. A hangulat megteremtése lett manapság a cél és az ajándékozás vált hangsúlyossá. Mindazonáltal mindenki bekapcsolódhat az ünnepekbe egyéb tudás nélkül is, ez alól kivétel a húsvét és a pünkösd.

Mik az okai a változásnak?

Ennek nevezetesen három fő oka van:

1. Élményközpontú társadalomban élünk, ahol a vallásosság háttérbe került.
2. A természet ciklikussága kevésbé szabja meg a mindennapjainkat, tevékenységeink ritmusát.
3. A korábbi falvak zárt horizontjai kitágultak, ami régen egzotikus, elérhetetlen volt, ma már viszont minden beszerezhető. Gyors életmódváltás a jellemző, egyre tágabb horizontok, egyre gyorsabb ütemű változások.

A társasjátékokról

Egyre inkább kikopófélben van, viszont a gyártók célja ilyenkor, hogy minden család fája alá kerüljön belőlük. Célcsoportját tekintve korosztálytól függetlenül bárki beletartozhat a célcsoportba.
Ennek különféle fajtái vannak:

Gazdálkodós játékok: itt a pénzgyűjtés a cél. pl. Monopoly
Parti játékok: cél a szórakoztatás, önmagunk és mások megismerése. pl. Activity
Véleménymondós játékok: csak ha össze akarunk veszni a másikkal :)
Kvízjátékok: ismeretterjesztés a cél. pl. Inquizitor
Stratégiajátékok: összetett célok elérése a lényeg. pl. Golden Horn
Családi játékok: ezek a leghangsúlyosabbak. pl. Mamutvadász
Kooperatív: közös ellenség legyőzése a cél. pl. Escape

Piaci tendenciák

Európában a német piac a legerősebb, de egyszerűbb játékok jellemzik őket. Vannak társasjáték szakboltok is, ahol ki lehet próbálni a játékokat, tudni kell azonban, hogy ha nem lenne karácsony, akkor nagy bajban lennének ezek a gyártók és üzletek. Angliában, Franciaországban és Németországban viszont egyenletesebb a fogyasztás ilyen téren, mivel még mindig fontos a család és az együtt töltött idő az emberek számára, éppen ezért ezekbe még mindig kapaszkodik a társadalom. Az ünnep részben egy nagy business, de az embereknek is kell, hogy kitörjenek a szürke hétköznapokból. Az ünnepek egyik talán legnagyobb meglovaglója a Coca Cola, aki még azt is elérte, hogy a mikulás piros legyen az általuk kifejtett marketing révén.

Játszási szokások, trendek

Egyrészt fontos tudni, hogy a korosztályok folyamatosan szélesednek pl. az ausztráloknál és a hollandoknál 60 évesen is játszanak, még a nyugdíjas klubokban is előszeretettel nyúlnak ehhez az időtöltési formához. Kooperatív játékok azért vannak, hogy ne „szemetesedjünk el”, ebből adódóan a cél egymás segítése a győzelemért – azaz nem törtetésre tanít. Szakrális igények nem jellemzik az európai piacot, kivéve Olasz és Spanyolországot. Másik fontos érdekesség, hogy régen az emberek több halat ettek, a karácsonykori halevés pedig nem vezethető vissza gazdasági okokra.

Igény az egymásra épül játékokra

Sikeres a film esetén, a rendező már is azon gondolkodik, hogy még több „bőrt húzzon le” rajongóiról – ilyen pl. a mostanában kijött hobbitos legó. A játékoknál is így van: ha jó, akkor továbbfejlesztik. A 3. kiadásnál viszont általában már nem nő az igény.

A szerzőről