Pp kicsi 45
2017-08-19
Kockak1

40 éve nem megy ki a divatból: jubileumát ünnepli a Rubik kocka

A büszke megemlékezés és nosztalgia mellől a marketing sem hiányozhat.

A büszke megemlékezés és nosztalgia mellől a marketing sem hiányozhat.

Idén tavasszal ünnepelték hivatalosan a Rubik kocka 40. évfordulóját. Rubik Ernő bűvös kockájának prototípusa 1974 tavaszán készült el Budapesten.

„Nekiláttam tekerni-forgatni, tetszett a színek játéka a Kocka hat oldalán – és egyszer csak ráébredtem, hogy nem is lesz olyan egyszerű „hazatalálni”, visszaforgatni az eredeti állapotába. Több hetes kemény kísérletezésbe tellett megoldani a saját feladványomat.” (forrás: http://tescohuseg.hu/40eve) – emlékezik vissza Rubik Ernő azokra a pillanatokra, amikor először foghatta kezében a mára kultikus szimbólummá vált Kockát.

2014 pedig a Rubik kocka éve lett, vagy legalábbis erre enged következtetni, az a sok rendezvény, kiállítás, és reklám, amelyek lépten-nyomon utunkat keresztezik. Tavasszal például Rubik-kiállítás nyílt New York-ban, ami hamarosan világkörüli útra indul. Találkozhattunk már a Szerencsejáték Zrt. Rubik kocka elnevezésű sorsjegyével, vagy a most dübörgő Tesco-hűség kampánnyal, amely pontgyűjtő akció keretében nyújt széles választékot a Rubik’s 40 termékcsaládból. Hiszen mindannyian tisztelgünk a világot meghódító magyar találmány előtt.

Az „exkluzív jubileumi kollekció” Rubik Ernő és a Tesco összefogásával készült el. A rendszer már ismerős a vásárlók számára, hiszen hazánkban évek óta bevett szokás a pontgyűjtő akció. A szisztéma töretlen sikert arat a magyar fogyasztók körében, vagyis hogy a vevők vásárlás után (általában 1000 Ft-onként) 1 pontot kapnak, amit egy pontgyűjtő füzetbe halmozhatnak fel, és így kedvezményes áron jutnak hozzá különböző termékekhez.

Emlékeztek még a Fila táskákra? Szintén a Tesco társulásával jött létre az a roham is, és az már nem mostanában volt! De íme egy sokkal közelibb példa: a Penny-s Vitateam figurák.

Nektek is van? :)

Maga a Penny sem gondolta volna, hogy ilyen érdeklődést váltanak ki Magyarországon a kis gyümölcs- és zöldségfigurák. Utángyártást kellett elrendelniük a plüssökből, mert akkora volt irántuk a kereslet, amivel előzetesen nem számoltak. Megjegyzem, a játékfigurákat egy évvel korábban, 2013-ban Angliában már lehetett kapni, hozzánk csak idén nyáron kerültek csak a Penny-üzletekbe.

De kanyarodjunk vissza a Rubik kockához! A Tesco-ban kapható Rubik-termékek skálája igen széles. Mindenki megtalálhatja benne a kedvére valót. Azon túl, hogy találkozhatunk a klasszikus 3×3×3-as kockával, ott van a 2×2-es, a 4×4×4-es, a Bűvös Kígyó, és még egy jubileumi díszdoboz kiadás is, melyben egy 3×3×3-as Rubik Kocka, Rubik Kígyó, és egy 8-elemű Rubik Karikavarázs található. Emellett a termékkínálatot színesíti a Rubik Társasjáték, kulcstartó, stresszlabda, bögre, kockalámpa… És további ínyenceknek: rubik-mintás férfi és női póló, pulcsi, zokni, baseball sapka, törülköző, táskák több típusban, iPad és iPad Mini valamint, iPhone 4 és iPhone 5 tokok!

Egy olyan kampánnyal találjuk szemben magunkat, ami marketing-szempontból igencsak figyelemreméltó. Magának a Kockának van egy olyan üzenete, amely minden magyar számára egyértelmű, világos: lehetünk büszkék arra, hogy magyarok vagyunk, akik mi vagyunk! Hiszen hazánkban a legtöbb családban van otthon bűvös kocka! S mit hallottunk mindannyian, amikor apró gyermekekként először érdeklődve kezünkbe vettük a színes, érdekes, forgó-morgó kockát? „Fiam, ez egy olyan játék, amit az egész világon ismernek, és egy magyar ember találta fel!” Ezzel a Tesco egy olyan témához nyúlt, amellyel még több emberhez elérhet, nemcsak Magyarországon, hanem akár még külföldön is.

Az Index néhány sorára reagálva pedig
(http://index.hu/mindekozben/poszt/2014/10/22/a_tesco_ratette_a_kezet_a_legnagyobb_hungarikumra_a_rubik_kocka_lesz_az_uj_fila-taska/) az, hogy egy jó márkát néhány évvel ezelőtt sajnos sikerült magas pozícióból alacsonyba juttatni, nem azt jelenti, hogy e termékcsalád is hasonlóképpen járna. A Bűvös Kocka nem lesz attól „sztenderd”, hogy esetleg többen is Rubik kockát fognak forgatni a kezükben az okostelefonok helyett, vagy rubik-mintás bögréből isznak, pólót viselnek, esetleg ilyen táska feszít a vállukon. A játékban megbúvó rejtély ennél sokkal több érdekességet rejt, amit az újabb és újabb generációk is izgalommal fedeznek fel.

„Életem több mint felét, így vagy úgy, együtt töltöttem a Kockával. 30 évesen sikerült megalkotnom a Bűvös Kockát, most 70 vagyok, tehát 40 év után elmondhatom: ismerem a Kocka titkát, de sikerének a titkát magam is csak találgathatom.” (forrás: http://hu.euronews.com/2014/04/24/40-eves-a-rubik-kocka-kiallitas-new-yorkban/) – nyilatkozta korábban Rubik Ernő.

A szerzőről