Pp kicsi 45
2017-06-22
1225317562diak 01

A passzív hallgatók is végezhessenek diákmunkát!

A DiákÉSZ elnöke, Fiák István szólalt meg kedden.

A passzív hallgatók számára is lehetővé kell tenni, hogy iskolaszövetkezeten keresztül munkát vállalhassanak – mondta a kilenc iskolaszövetkezetet tömörítő DiákÉSZ elnöke, Fiák István kedden az MTI-nek, ahogy arról az Epresso beszámolt.

Sokan azért választják a passziváltatást egyetemi tanulmányik időszaka alatt, mert pénzhiánnyal köszködnek. Azonban diákmunkát jelenleg nem vállalhatnak  egy jogszabály miatt. Diploma és szakmai gyakorlat nélkül, pályakezdőként pedig meglehetősen nehéz a diákmunka szervezetek "óvó" (?) karjain túl bármilyen állást találni. Milyen lehetőség áll így egy huszonéves, tanulmányi közepén álló, anyagi gondokkal küszködő fiatal előtt? Külföld. A tervezett változások talán egy kis százalékkal csökkentik majd a külföldi pénzkeresésre kényszerülő fiatalság számát.

Fiák István kiemelte: idei céljaik között az egyik legfontosabb, hogy a jogviszonyukat szüneteltető, passzív státuszú hallgatókat is bevonják a szövetkezeten keresztüli munkavállalásb, ami Jelenleg egy “rossz jogszabályi megfogalmazás miatt” nem lehetséges, de egyszerű törvénymódosítással lehetne orvosolni. Az elnök rámutatott: az aktív és passzív hallgatók közötti különbségtétel azért indokolatlan, mert a passzívak után is ugyanaz a társadalombiztosítási ellátás és fedezet áll rendelkezésére a költségvetésnek és az egészségpénztárnak, mint az aktív státuszú hallgatóknál, vagyis nincs fedezetkiesés akkor, ha a passzív hallgatók dolgoznak.

Amíg a hallgató nem szünteti meg, csak szünetelteti hallgatói jogviszonyát, addig teljesen indokolatlan különbséget tenni aktív és passzív hallgatók között, főként azért, mert egy, a DiákÉSZ által készíttetett felmérésből is kiderült: a passzív hallgatók 75-80 százaléka pénzhiány miatt szünetelteti tanulmányait – magyarázta. Fiák István kiemelte: az, hogy Magyarországon alacsonyabb a 25 év alattiak munkanélküliségi rátája, mint az Európai Unió egyes déli tagállamaiban, annak is köszönhető, hogy mintegy 130 ezer diák az iskolaszövetkezeteken keresztül, rugalmasan tud dolgozni. Tovább csökkentené a fiatalok munkanélküliségét, ha a több mint 20 ezer passzív hallgató is dolgozhatna ilyen formában – vélekedett. Jelezte: iskolaszövetkezeteik visszajelzése alapján, ha ez a mintegy 20 ezer hallgató dolgozhatna, azonnal munkába is tudnának állni, mert van kereslet a munkájukra. Fiák István hozzáfűzte: a passzív hallgatók bevonásával nemcsak az iskolaszövetkezetek bevétele nőne, hanem a költségvetésbe is több áfa- és szja-bevétel folyna be.

A DiákÉSZ azt is szeretné elérni 2015-ben, hogy az építőiparhoz hasonlóan saját területükön is vezessék be a minimális szolgáltatási díjat. Erre már ki is dolgoztak egy képletet, amelyet átadtak a Nemzetgazdasági Minisztériumnak, és egy önálló, ezzel kapcsolatos jogszabály-javaslatot is elkészítettek. Fiák István szerint a minimális szolgáltatási díj bevezetésével kiszűrhetőek lennének az illegálisan működő iskolaszövetkezetek, és biztosítható lenne, hogy a diákok – az eddigi sok rossz tapasztalattal ellentétben – biztosan megkaphassák a minimálbért. Az elnök hozzátette: a jogszabályi környezetet az élethez kellene igazítani, mert az iskolaszövetkezeteket a jelenlegi szabályozás a középfokú oktatáshoz kapcsolódó szektornak ismeri el, holott a rajtuk keresztül dolgozó fiatalok 70 százaléka felsőoktatási intézmény hallgatója.

mti
fotó: www.gerillaoneletrajz.hu, www.vallalkozoinegyed.hu

A szerzőről