Pp kicsi 45
2017-10-19
Kar%c3%a1csonyi s%c3%bctik cukormentesen

Karácsonyi sütik cukormentesen

Már csak néhányat kell aludni és nyakunkon a Karácsony. A szeretet ünnepén túl ez az ünnep is, mint a legtöbb bizony a nagy lakomákról is szól.

Túlmenően a számos, jól ismert - háztartásonként akár változó - tradicionális főételeken, mint például a halászlé, sült halak, rántott halak, töltött káposzta, sok-sok sütemény is kikerül ilyenkor az ünnepi asztalra. Még azok is, akik feszített tempójú diétát tartanak, sokszor megfeledkeznek erről, és felváltva eszik a cukrosabbnál cukrosabb süteményeket. Azt hiszem ilyenkor, ha valaki kiejti a zserbót, bejglit vagy a mézeskalácsot, gyorsan összefut a nyál a szánkban, és gondolkodás nélkül falatozunk. Azt persze senki nem mondta, hogy ilyenkor ezeket a finomságokat meg kellene vonni magunktól, hiszen szó sincs erről. Egészen egyszerűen csak az előkészületeknél kell egy kicsit több odafigyeléssel sütni.

A mai világban szinte minden az interneten születik meg, így számos recept is ott lát napvilágot, ez nincs másképp a karácsonyi csoda sütik esetében sem. Érdemes szétnézni még pár nappal a nagy készülődés előtt, így az alapanyagokat időben beszerezve, felkészülten láthatunk neki 24-én reggel a sütés-főzésnek.

A zserbónak, bejglinek és a mézeskalácsnak is az egyik alapanyaga természetesen a liszt, hiszen nagy részét ezeknek a süteményeknek a tészta képzi. Ennek tekintetében is ki lehetne térni, hogy vajon a teljes kiőrlésű liszt az mennyiben jobb, mint a sima fehér, búzaliszt, hiszen számos ellenérv szól a sötétebb színű lisztek mellett is, arról nem is beszélve, hogy sokszor az a bizonyos szénhidrátcsökkentettnek kikiáltott étel csak pár százalékkal tartalmaz kevesebb szénhidrátot, és azt a szintet közel sem éri el, amit már valójában a csökkentett verziónak nevezhetünk. Így most ezt a témát kikerülve, nézzünk néhány olyan módszert, amivel a cukrot tudjuk helyettesíteni, és már is tettünk valamit az egészségünkért.

Legismertebbek és legtöbbet használt természetes alapú édesítőszerek az eritrit és a stevia, illetve a xilit is majdnem ebbe a kategóriába sorolható, de többszörösen vitatott, hogy valójában természetes édesítőszer lenne-e, ugyanis sokkal inkább a mesterségesen előállítottak közé sorolják. Mindezen túl, a xilit kalóriatartalma ugyan töredéke a cukornak, és szinte alig tartalmaz, viszont sokak számára nem biztos, hogy a legjobb választás, ugyanis a nagy mennyiségben történő fogyasztása esetén gyomorbántalmakat okozhat.

Az elsőként említett eritrit és stevia azon túl, hogy valóban természetes, növényi alapú édesítőszerek, elmondható, hogy a has fájdalmakra hajlamosabbak is nyugodtan fogyaszthatják és a kalóriamérő sem fog kiakadni, hiszen a stevia kalória tartalma rendkívül alacsony, az eritrinek pedig egyenesen nulla az értéke. A legjobb pedig az, hogy akár vegyesen is használhatjuk a kettőt. Ugyanis az eritritnek gyengébb az édesítő ereje, és nagyobb adagot kell használni, hogy elérje a kívánt íz világot, viszont ha nem szeretnénk csak ezt felhasználni, akkor remekül passzol mellé a stevia, melynek erősebb édesítő hatása van, és hamar elkészülhet a finom sütemény, amivel nem csak a magunk egészségéért tettünk, hanem a hozzánk, vendégségbe érkező családtagjainknak is.

 

 

Kép: https://peakshop.hu/girl/wp-content/uploads/2014/12/dietas_mezeskalacs_karancsonyi_recept.jpg

A szerzőről