Pp kicsi 45
2017-10-17
A vadaszat plakat

"Egy gyerek nem hazudna ilyet"

Lazanyecz György gondolatait olvashatjátok Thomas Vinterberg Vadászat című filmjéről

Thomas Vinterberg filmjeiről sok minden elmondható, de hogy átlagosak lennének, az nem. A DOGMA iskola alapítójának filmje, a Születésnap (Festen, 1995) a maga idejében nagy port kavart bátorságával és merész témaválasztásával. A rendező csaknem húsz évvel későbbi filmje, a Vadászat (Jagten, 2012) hasonlóképpen a pedofília és egy mikroközösség ahhoz való viszonyát járja körül, újszerű és nem kevésbé vakmerő módon, mint elődje.

„Egy gyerek nem hazudna ilyet”

A történet középpontjában Lucas (Mads Mikkelsen) és azon kicsiny falu lakossága áll, ahol ő köztiszteletben álló óvodapedagógusként él és dolgozik. A közösség életét és emberszemléletét gyökerestül forgatja fel Klara (Annika Wedderkopp), a négyéves kislány, aki egy félresiklott szerelmi vallomás után, csalódottságában azzal vádolja meg Lucast, hogy neki - és vele egyetemben több gyermeknek is az óvodán belül - megmutatta ágaskodó nemi szervét. A gyanú pillanatok alatt hamis(?) bizonyossággá lesz és elszabadul a pokol. Lucas-t és családját folyamatos atrocitások érik a falusiak részéről; közellenséggé válik. Vajon tényleg kiskorúakat molesztál? Vagy csak egy óvodás kislány közjátékának esett volna áldozatul? Esetleg környezetének megbélyegző csordaszelleme lenne az, ami e béketűtő embert pusztulásra ítélné? Ezen kérdésekre Winterberg filmje, mind társadalom-, mind egyén-kritikai szemszögből keresi és igyekszik megadni a választ.

„Nézz a szemembe! Látsz valamit?”

Thomas Winterberg mesteri módon adagolja rendezői zsenijét a filmben. Sebészi időzítéssel lavírozik a néző érzelmei között, kezdve a hamis idilltől, a nyugalom megzavarására alkalmas eseményeken át, egészen a mellbevágó végkifejletig.

A szereplők közül, egyértelműen a történet két mozgatórugójaként funkcionáló karaktereket alakító színészek azok, akik nem csak kiemelkednek, de elragadóan szögezik tekintetünket a vászonra. Ők a Lucas-t alakító Mads Mikkelsen és a Klara-t alakító Annika Wedderkopp, aki fiatal kora és élete első szerepe ellenére, tapasztalt színésztársával együtt csípőből hoz a téma komolyságához méltó, színvonalas alakítást.

„Mindenféléket mondanak…”

A Vadászat elbeszélésmódja a játékidő csaknem egésze alatt direkt, frontális, kerüli azt a fajta szimbolizmust, mely a skandináv filmművészetre oly jellemző. Épp ezért, -bár ez nézőnként változhat-, válthat ki a befejezés disszonáns érzéseket a film egészéhez képest, mivel az utolsó jelenet elvont természete szembe megy az addigi narratívával, egyfajta negatív bizonytalanságot hagyva maga után.

Ennek ellenére kijelenthetjük, hogy az elmúlt évtized egyik legfontosabb filmjéről van szó, mely szellemi nagyságával, csípős kritikai élével és apparátusainak finomhangolt óraműpontosságával kényszeríti gondolkodásra és önvizsgálatra, a témára érzékenyeket és azokat, akik e 110 perces pokoljárásra adják fejüket.


Alkotásaitokat továbbra is várjuk az info.szabadotletek@gmail.com címre!

A szerzőről