Pp kicsi 45
2017-03-26
Kantor

Határérzet

Tar Brigitta beszámolója Kántor Ágnes Határérzet című kiállításáról

A minap a Reök palotában jártunk, Kántor Ágnes Határérzet című kiállításán. Korábban is szerepeltek már itt munkái, rendszeresen részt vesz a nyári tárlatokon, de most nagy örömünkre, egy egyéni kiállítást is láthatunk tőle.

Kántor Ágnes, szegedi születésű festőművész, fiatal kora ellenére számos magyarországi és külföldi kiállítást és díjat tudhat maga mögött, jelenleg a Szegedi Tudományegyetem Rajz és Művészettörténet tanszékén oktató.

Festményei nem a klasszikus festészetre jellemző tulajdonságokat viselik magukon. Nem szabályos vásznakat használ, hanem a formájukkal még jobban alátámasztja, amit ábrázolni kíván, azt érezhetjük, hogy ezáltal valós térbe kerül a festmény, mint például Az ablak című képén, ahol minhta a valós térben lenne a függöny, és a párkányon ülő madarak. Egy kép gyakran nem önmagában áll, hanem több vászon egymás mellé, alá-fölé rendezéséből áll össze a kompozíció. Ez fedezhető fel Szürke sorozatában, melyben hétköznapi részletektől kezdve eljut a megfoghatatlan fogalmakig.

Felfedezhetünk visszatérő motívumokat, medencét, hegyet, égboltot, horizontot. Ismétlődő alakként tér vissza az a fehér köpenyes férfi, akit K.-nak nevezett el Kafka regénye után. Őt ábrázolja, különböző helyszíneken, hol egyedül, hol sokadmagával. Nem törekszik arra, hogy a képen szereplő figurát személyiségjegyekkel ruházza fel, az indivídum a háttérbe szorul, saját bevallása szerint azzal kísérletezett, hogy milyen az, ha nem másolva, de újra ugyanazt fessük meg.
„Mintha azon igyekeznék, hogy egy felemelt tárgyat megpróbáljak pontosan oda visszatenni, ahonnan elvettem, miközben tudom, hogy sosem fog sikerülni.”

A kiállítás legérdekesebb terme számomra a Wearable Identity sorozata volt, melyet 2011-ben Mariborban készített. Abból indult ki, hogy az emberek külső jegyekkel próbálják kifejezni a személyiségüket, hajviselettel, testékszerekkel, öltözködéssel. Az utcán rengeteg embert láthatunk különböző feliratos pólókban, melyekkel az identitásukat, szubkultúrához való tartozásukat fejezik ki, de valójában ezek csak a pozitív oldalát mutatják a valóságunknak.
A viselhető identitás sorozatával az volt a célja, hogy bemutassa, milyen lenne az a ruhatár, amely ténylegesen egy ember személyes történetét fejezi ki. Olyan ruhadarabok, melyek leginkább tükrözik az egyént, persze nem biztos, hogy ezeket az emlékeket a legszívesebben kiteregetné mások elé.

A kiállításon hét teremben látható Kántor Ágnes közel száz alkotása, én ennek csak egy kis részére tértem ki cikkemben, tehát érdemes ellátogatni. A tárlat március 19-ig lesz megtekinthető.

Még több infó: a művésznő weboldalán.


Alkotásaitokat továbbra is várjuk az info.szabadotletek@gmail.com címre!

A szerzőről