Pp kicsi 45
2017-12-12
17379897 1479584392074867 19087184 o

Magadon viselt művészet - Interjú Minda Boglárkával

Kiss Dániel interjúja Minda Boglárkával

A képek Kiss Dániel munkái

A cosplay az évről évre növekvő anime- és gamerkultúrának köszönhetően egyre nagyobb teret kap hazánkban. A saját tervezésű és kivitelezésű jelmezek több hónapnyi munkát foglalnak magukban, a cosplayer viszont nem csak elkészíti, hanem viseli is az elkészült alkotásokat, így nem csak képző-, hanem előadó-művészetről is beszélhetünk.

Minda Boglárka évek óta készít jelmezeket, visszatérő szereplő a hazai cosplayer palettán, ahol legtöbben Nezrenael néven ismerik. Az évek alatt bújt már Astrid (Így neveld a sárkányodat) és Asuna (Sword Art Online) bőrébe is, de készített már jelmezt olyan ismert videojátékokból is, mint az Assassin's Creed, vagy a League of Legends. Sikerei közt tudhatja a 2014-es "Év cosplayere" címet is, viszont ezzel nem elégszik meg: most egy egészen új és embert próbáló projektbe vágott bele, amelyről mi is megkérdeztük.

Hogyan találtál rá a cosplay világára?

Még apró koromban, amikor ismerkedtem az "animenézés" fogalmával is, akkor találtam rá YouTube-os kincskereső utaim során egy magyar cosplayer csatornára. Hajnalokig képes voltam nagy csillogó szemekkel bámulni a magyar rendezvényekről készült videóikat arról ábrándozva, hogy egyszer én is részese lehetek ezeknek a különleges élményeknek. 

Hogyan állsz neki egy jelmez megvalósításának? Mi alapján választod ki a megfelelő karaktert?

Sokszor megkapom ezt a kérdést, de különösképpen nem tudok megfelelő választ adni rá - úgymond jön az isteni szikra, és a következő pillanatban már arra eszmélek fel, hogy a varrógép előtt ülök. Főképp kihívást keresek egy-egy karakterben, valami újat és különlegeset, nem szeretem - még ebben a szokatlan hobbiban sem - a megszokottat. Mindemellett természetesen szeretek feleleveníteni olyan karaktereket, akik számomra kedves emlékeket hordoznak magukkal.

Milyen nehézségekbe ütközöl egy-egy cosplay készítése során?

Sok minden közbeszólhat egy cosplayer munkájába - számomra főképp az időhiány és a maximalitásom az, mellyel folyamatosan küzdelmet folytatok az alkotás alatt. Többnyire a kudarc és egyes elemek tökéletlensége az, amely visszahúz, és elveszi a motivációmat a dolgoktól. Mindemellett természetesen könnyen felüti a fejét pénzhiány, melyből következik az anyaghiány.

Ahogyan már a Facebook oldaladon bejelentetted, a következő cosplayed Sylvanas Master Skin-je lesz a Heroes of the Storm-ból. Mikorra várható, és hova tervezed majd vinni?

Igen, bevallom, ilyesfajta bűntetten töröm az agyamat, melybe már titkon bele is vágtam. Nyárra szeretném ha kész lenne, ekkor szeretném versenyeztetni az Eurocosplay elődöntőjén, melyet a Nyári MondoConon tartanak meg. Ezen fordulóban választják ki azt az egy cosplayert, akinek a munkáját érdemesnek találják rá, hogy képviselje az országot egy európai szintű versenyen.

Említetted az Eurocosplayt, ami egy nemzetközi verseny. Európai viszonylatban milyenek a magyar cosplayerek?

Kevesen vannak akik színvonalasan, nem hobbi szinten űzik ezt a mesterséget, viszont erről a rétegről elmondhatom, hogy erős vetélytársak a külföldi versenyeken. Tavaly sajnos nem, viszont két évvel ezelőtt két díjat is sikerült elhoznunk az éves Eurocosplay versenyen.

Milyen terveid vannak a jövőre nézve? Grafikát tanulsz jelenleg, jövőre érettségizel - a jelenlegi tanulmányaid és a cosplaykészítést mennyire lehet, illetve mennyire tervezed összekötni a jövőben?

Jelmeztervezői irányban szeretnék mindenféleképpen továbbtanulni így ha nem is 'cosplay' fedőnév alatt, de jelmezkészítéssel akarom keresni a kenyeremet. Mindemellett grafikai tanulmányaim alapján érik bennem egy saját öltözködési dizájn, pólógrafika kialakítása. Az adott szakmám nem különösebben kapcsolódik a terveimhez, egyfajta stabil alapként szolgál.


Kiss Dániel

A szerzőről