Pp kicsi 45
2017-11-22
Parti

Hullámzó gulyáskommunizmus

Lazanyecz György beszámolója Parti Nagy Lajos kötetéről

Vizsgaidőszak elejére kell visszatekintenünk, ha rajongásom jelen tárgyáról beszélek. Csoporttársammal folytatott rövid beszélgetés során került szóba a Taxidermia c. (Pálffy György, 2006) film és jutott tudomásomra az alapjául szolgáló novella Parti Nagy Lajostól és az azonos, A hullámzó Balaton című kötete 1994-ből.

Izgalmas kihívásnak tűnt kortárs irodalommal ismerkedni. Vajon tényleg megérte az ajánlást és hordoz értéket? Vagy ez is egy a sok magát művészetnek hazudó, kortárs alkotás közül?

Szerencsémre az előbbi igazolódott be. A novellák nem feltétlenül egy-egy történetet mesélnek el, hanem sokkal inkább életérzéseket, hangulatokat, benyomásokat közvetítenek. Egy kapocs fogja össze leginkább őket: a gulyáskommunizmust követő, poszt-kádárista néplélek. Ez az a néplálek, ami ha létezik egyáltalán, azt A hullámzó Balaton művein belül kell keresni. És van itt kérem minden; a teljesség igénye nélkül: kommunista evőversenyek kiöregedett bajnoka, vérnyomásos és azt tagadó házaspár, alkoholista falhímzés-kisiparos asszony, zsíros, üzemi miliő, amit csak a kilencvenes évek eleje elbír.

Történetet nagyon ritkán kaphat az olvasó, de nem is ez fogja ámulatba ejteni. Parti Nagy Lajos ijesztő érzékkel és céltudatossággal tárja elénk nyelvművészetét: szétszed és újra konstruál szavakat, kifejezéseket, ezáltal adva át olyan egyedi benyomásokat és szájízt 6-10 oldalas írásain keresztül ami párját ritkítja még a magyar irodalmon belül is, kortárs irodalomban pedig egyeduralkodó.

Bár lenyűgöző stílusával és nyelvhasználatával elbűvöl a szerző, keserédesen hozzá kell tenni, hogy ez nem egy könnyen fogyasztható irodalom, és nagy mennyiségben bizony elfárad belé az egyszeri olvasó. Továbbá említést kell tenni a történet hiányáról is, mert bár egyértelműen nem a mese a novellák lényege, ez a fajta elbeszélés könnyedén el tudja veszíteni befogadóját, akinek utána nehéz a visszatérés.

Összességében A hullámzó Balaton egyedülállóan esszenciális kötet a rendszerváltást követő emberekről, érzésekről és úgy általában a poszt-kommunista néplélekről, feltéve hogy létezik olyan.

A szerzőről